デザイン=BRAND

デザイン=BRAND

数多くの企業が「デザイン」によって、競争優位を維持しています。ここでいう「デザイン」とは最終商品の形だけを示すものではありません。製品そのものの「デザイン」はもちろん、製造プロセス、事業、組織構造、リーダーシップ、企業文化などを創造することが「デザイン」です。もちろん、ここにはブランド戦略、マーケティング戦略等の経営戦略のすべてが含まれます。しっかりとしたブランドを構築するためには、優れたデザインはもとよりマーケティング力、組織力が必要であり、これらはそれぞれ相互に関係しています。特にブランド戦略とデザイン戦略がカバーする領域には重複が多く、両者をはっきりと区別するのは難しいかもしれません。

バッグやスカーフの高級品ブランドとして,エルメスはルイヴィトン等と並んで,極めて高いブランド認知度を有しています。さらに,「品質が良い」「身につけたい」ブランドとして,多くの女性の羨望を集めているブランドのひとつです。創業から170年を超える企業ですが、伝統の中から絶えずイノベーションを志向し,新しい市場を創造してきました。また,顧客との関係の中から長期的な視野でブランドの価値を高めています。こうしたブランドの伝承と発展のプロセスには必ず「デザイン」との関わりがあります。


エルメスのように「ブランド」は「顧客への約束」であり、「デザイン」とはその約束を守るための「かたち」であると考えられます。ブランド化には、その製品やサービスに結実した企業のミッションから各事業のプロセスに至る、すべてのプロセスに対する企業理念を、絶えず顧客にコミュニケートしなければなりません。「デザイン」とは最終製品・サービスの「かたち」のことではなく、企業と顧客の間にある価値創造に関するコミュニケーションプロセスそのものであるといえます。


また、「デザイン」とはブランドアイデンティティとブランドイメージをコミュニケーションを通して一致させることでもあります。企業側が発信するブランドアイデンティティの情報を、消費者の心の中にあるブランドイメージと一致させるべくコミュニケーションする、これが「デザイン」のプロセスです。


Many companies have advantages in design.
When thinking of a design, it does not only indicate product form.
Design is composed of different aspects such as crating product, manufacturing processes, company structure, enterprise, company structure, readership and business confidence etc.
Design also takes part in the branding and marketing strategy of the management.
If a company intends to have a good brand then they need to have a good design,
organizing ability and powerful marketing
This things are intertwined with each other and it would be extremely difficult to separate brand strategy from design strategy.

Hermes, like Louis Vuitton, is one of the high class brand known and is highly recognized.
Furthermore, many women feel envy of its excellent quality.
Hermes existed since 170 years ago.
The brand was able to create a new market by innovation and use of traditional craftmanship.
Also, they were able to increase its brand value by having a good relationship among their customers as part of their vision.
The brand’s transmission and expansion process is related to design.

I strongly believe that the brand itself is the promise and the design aspect is the execution of said promise.
Branding requires to communicate with customer and at the same considers company’s ideology. This process helps reflect the real mission of the company.
Design is not only limited to the product and services but it takes into account communication process.

Design also conforms with brand identity, brand image and communication.
Information regarding brand identity must suits customer’s image.
This sets the design process.